2012/03/25

Nästa resa bokad!

Vi har ganska länge haft klart för oss vilken tur vi vill ta nästa gång. Från Las Vegas i Nevada genom Arizona och New Mexico, vidare ner genom Texas och ut till havet.

Lite sökningar på sajten bokasmart.se har visat på en kostnad på cirka 6 400 till 6 800 kronor per biljett, vilket vi tyckt var ett ganska hyfsat pris, särskilt som vi skulle flyga hem från annan flygplats än vi landar på.

Gick in på sajten i dag för att se om priset var ungefär det samma och hittade resan för 5 600 kronor! Vi slog till direkt. Billigare än så får vi den nog inte, i alla fall inte med bara en mellanlandning. Och det var optimala restider för såväl ut- som hemresa och precis lagom långa mellanlandningar i London respektive Madrid.

Så nu är vi på väg igen. Från den 5 till 25 oktober!


2012/03/24

Husbil/RV

VW Beetle som "livbåt". Foto: Tony Peters.
Första gången man ser en husbil i USA med extrabil på dragstång bakom, tänker man att vad är det för idiot som ligger så där nära på motorvägen. Amerikanerna tar gärna med sig en utflykts/shoppingbil. Husbil heter RV (recreation vehicle) eller Motorhome om den är ännu större. Det känns lite lockande att prova på det på deras stora kontinent. På husbilsresor.se och swedish.cruiseamerica.com hittade vi en hel del bra priser. Runt 100 dollar om dagen nu på våren och framåt hösten igen. Kör man långt tillkommer milkostnad och vill man lämna den någon annanstans än där man började tillkommer också ett par hundra dollar. Bensin kostar ju bara hälften mot här hemma, men vill man stå på camping blir det upp mot 50 dollar per dygn.
Nu är ju vi mer citysturister än vildmarksturister så det blir nog vanlig hyrbil och motellboende som vanligt på nästa resa. Men en vacker dag är det kanske dags att prova på husbilandet. Men då får det väl bli med ett par cyklar bakpå som "livbojar".


2012/03/06

Lombard street

Undertecknad på 50-års resan vid världens krokigaste gata.
Man skall köra försiktigt med hyrbil på okända vägar. Det missade en turist häromdagen och satte flera hus under vatten. Han lyckades köra omkull en brandpost som förvandlade hela gatan till ett vattenfall. Hoppas han var ordentligt försäkrad. San Francisco Chronicle har bilderna.


2012/03/05

Körsbärsträden

De hundraåriga körsbärsträden i Washington har en vacker historia. På CCN:s hemsida finns bilder och hela storyn. Körsbärsträd finn i många amerikanska städer. Vi såg en del av dessa i San Francisco för några år sedan.

2012/02/20

New York Inspiration

NY är alltid på önskelistan.
En riktigt bra svensk sajt om New York hittar man inte varje dag. Men idag fick vi nästan resfeber bara genom att surfa igenom New York Inspirations sidor om billiga hotell och lägenheter.

2012/02/19

Route 66

I dagens Sydsvenska Dagbladet är det en trevlig liten reseberättelse om Historic Route 66 från Chicago till Los Angeles på motorcykel. Vi har kört delar av denna väg tidigare och njutit av både natur och småstäder. Senare i år hoppas vi kunna återkomma till den berömda vägen.

Internetradio

När man vill resa lite gratis i fantasin en söndag eftermiddag letar man bara upp en radiokanal på internet. Ut strömmar bra musik blandat med reklam som ger lite lokal atmosfär. På Apples iTunes kan man också hitta bra radio från universiteten i USA. "Dream on"…

2012/02/17

Kartbutiken

Halva Amerikahyllan hos Kartbutiken.
En resa börjar ju ofta med lite planering. Då kan en ny karta och en resehandbok sitta fint. Kartbutiken på Vasagatan 16 mitt emot Centralen i Stockholm är rätta stället att leta. Kan du inte komma dit är deras internetbutik att rekommendera.

2012/02/08

Ännu mer om ESTA

Man behöver inte ens kunna engelska för att kunna fylla i ansökan, bara trycka på knappen för svenska som språk. Vi kan inte att det finns någon anledning att använda sig av de "konsulter" som det finns gott om på nätet och som erbjuder sig att ordna visum åt er.

Som ett exempel tar sajten allavisum.se 390 kr per visum, medan ni själva lätt ansöker på ESTAs hemsida för 14 dollar, dvs under hundralappen. Är man en hel familj på kanske fyra personer innebär det 1 560 kr hos "mellanhanden", medan det kostar 370 kronor direkt hos ESTA.

2012/02/06

ESTA påminner

En avgift om 14 USD infördes ju i september 2010 för visumansökningar till USA.

I samband med detta har ESTA infört ett system där de mailar ut en påminnelse att ditt visum håller på att gå ut.

Fick en sådan påminnelse i dag att mitt visum - som jag sökte innan avgifterna infördes - endast är giltigt för ytterligare 30 dagar, att det inte går att förlänga fler gånger, utan att jag måste söka ett nytt och betala avgiften.

Samtidigt har ett tillägg gjorts. Man måste numera ange sitt födelseland i sin ansökan. Det räcker alltså inte med att ange att man är svensk medborgare.