2013/12/29

Gatumat på hjul

Matoset ligger ibland tungt på Manhattan.
I amerikanska städer har man alltid kunnat komma åt streetfood av olika sorter. Av det enkla skälet att folk varken har tid eller råd att sätta sig på en lunchrestaurang. Hot dogs, burritos och massor med annat mer eller mindre nyttigt på menyn. Som turist är man ju också tacksam för detta ibland.

Sydsvenskan skriver i dag om fenomenet Foodtrucks som är på väg till Malmö. Det här startade i Texas - och i synnerhet i Austin - och är enligt tidningen en miljardindustri idag. Och eftersom vi inte pratar om mat à la pastavagn, utan riktigt bra så kallad "Slow Fast Food", så är det ett välkommet intåg. Några trucks finns nog redan och vi vet att diskussioner har pågått ett tag mellan entreprenörer och representanter för svenska hälsomyndigheter som skall lämna tillstånd, men nu verkar det alltså vara på gång.

Foodtruck. foto: chevydetroit.com
Vi upplevde bra exempel på Foodtrucks i Detroit i somras. Vi kom till området kring Campus Martius i Downtown runt lunchtid och fräscha vagnar som spred härliga dofter stod uppradade där. Här fanns också stolar, bord och parasoller. Massor med matgäster från kontoren runt omkring. Vi satte oss ner i lugn och ro och käkade. Vips, direkt när lunchtimmen var slut, så drog alla vagnarna i väg och det var helt tomt på torget. Nästa dag kommer dom att vara tillbaka igen.

Vi hittade en länk till bra Foodtruck-mat i USA där man kan leta efter specialiteer i de städer man tänker besöka. Även Truxmap som med kartor visar vägen och en kompletterande app till smartphonenen ger vägledning. Det är ju viktigt med aktuell info för både tider och parkeringsplatser kan ändras från dag till dag. Vi ser fram emot lite schysst käk i Los Angeles i maj och att det kanske finns några lunchvagnar här hemma till sommaren.







2013/12/25

Detroit

Huset med studion höll på att rivas för ett motorvägsbygge, men nu står det säkert.
Paul McCartney såg nyligen till att flygeln blev renoverad och stämd.
Staden kallas ju Motown på grund av den historiskt dominerande bilindustrin. Namnet anammades även av musikbranschen med det berömda skivbolaget i täten.
Detroit grundades för över 300 år sedan av den franske äventyraren Cadillac. För 110 år sedan bildades Ford Motor Comapany och det har präglat staden sedan dess.
Det är väl ingen som har missat att staden Detroit gick i konkurs i höstas. Man har i flera decennier haft stora problem med utflyttning på grund av en enorm strukturomvandling. Befolkningen har i princip halverats. Detta ger givetvis sviktande skatteinkomster som i sin tur ger sämre samhällsservice. En ond cirkel som många städer och länder brottas med. Det är ingen hemlighet att fattigdom och brottslighet följer i de spåren. Men det är inget fel på Detroitbornas stolthet och fighting spirit.

Den gamla centralstationen påstås vara världens största tomma byggnad.
De tre stora (GM, Ford och Chrysler) överlevde den senaste krisen med bland annat stort stöd till bilindustrin från amerikanska staten. Mycket är tillbakabetalt, och framför allt kan man idag se ett överskott tillbaka till statskassan med t.ex nya jobb. Visst ser man att staden har tagit stryk, men det relativt lilla "down town" ser bitvis rätt charmigt ut. Det är definitivt en stad värd att besöka. Vi besökte bland annat The Henry Ford, som är både museum och parker. Ett besök på den moderna fabrik som tillverkar USA:s mest sålda bil ingick också.

Mycket är knutet till bilindustrin. Vill man äta gott kan man t.ex åka till Vinsetta Garage som finns i en nerlagd bensinmack längs Woodward Avenue. Den gatan förvandlas varje år i augusti till världens största "spontana" bilträff. På ön Belle Isle som ligger mitt i floden mellan USA och Kanada körs det årligen ett Grand Prix i parken, oftast i juni. Men i augusti under vårt besök var det väldigt tomt. I januari månad  är det den stora internationella bilmässan mitt i inne i stan. En bit västerut i Michigan ligger Brooklyn där det körs Nascar-race. Det räknas som hemmabana för Ford och Chevrolet.

Sen finns det ju givetvis andra stora sporter som ishockey med Detroit Red Wings, baseball med Detroit Tigers, basket med Detroit Pistons och Detroit Lions som spelar amerikansk football. Alla har stora fina arenor, och Red Wings har nästan alltid svenska spelare i laget, som t.ex storheten Henrik Zetterberg.


Utan Henrys svarta T-Ford hade inte Detroit växt som det gjorde.
Idag kan man åka i dem i Greenfield Village i anslutning till museet.
Greenfield Village är en stor park med massor av USA:s historia.
En del hus är autentiska, andra nybyggda replikor av klassiska byggnader.
Bra käk men kö till och med en vanlig tisdagkväll.
Sport är viktigt i en arbetarstad.
Publiken verkade uppskatta att Logano vann på hemmaplan med en Ford.
Fika mitt i stan trots allt.
Pantbanken har stängt efter 86 år, men det öppnas samtidigt trendiga caféer och butiker.
Här körs Detroits Grand Prix till sommaren igen. Foto: Autoblog.





2013/12/18

2013/12/13

Långflygning med Norwegian

Boeing 787 Dreamliner. Foto: mynewsdesk
I maj kommer vi att prova Norwegian när vi åker till Los Angeles. De började sina långflygningar – bland annat till USA – sommaren 2013 och det är ju välkänt att de har nya och moderna Boeing 787. Priset var lågt – 4.900 kronor per person för direktflyg från Köpenhamn. Det går dock att ytterligare få ner kostnaden. Mat, platsreservation och incheckat bagage var tillval och kostade 559 kr per person och sträcka, utan detta tillval skulle priset alltså varit ca 3.800 kr. Men åtminstone mat och incheckat bagage tyckte vi inte vi kunde vara utan.

Det blir andra turen till Los Angeles. När vi åkte därifrån förra gången kände vi att vi inte ens hade kunnit se hälften av vad vi ville, så nu får vi en chans till. En avstickare till Las Vegas – en av våra favoritstäder – står också på agendan.



2013/12/08

Inspiration

Man kan aldrig få för många tips om resmål och attraktioner. Amerikansk USAToday har bland annat en egen avdelning för oss som reser.
Massor av tioitopp-listor på vad man skall göra i olika städer. Nu senast de bästa städerna för shopping. Santa Fe i New Mexico vann lite otippat. New York lite mer väntat på andra plats. Sen Chicago, Nashville, Las Vegas, Atlanta, Dallas, Orlando, Seattle och Washington. Lite irriterande att vi fick korta ner en resa häromåret och stryka just Santa Fe. Bättre lycka nästa gång.
Julskyltning på 6th Avenue.
Foto: USA Today.
Ni som har möjlighet att fira jul i New York kan hitta tips på årets festliga utsmyckningar, julskyltningar, julmarknader och var man t.ex hyr och åker skridsko. Kort sagt här finns massor med färsk info att gå igenom innan man ger sig iväg.







2013/12/06

Rand McNally Road Atlas fyller 90 år

1930 års utgåva
2014 års utgåva
Ingen skulle väl ge sig iväg utan GPS när man bilar i USA idag, men vi gillar att ha en bra atlas också. Rand McNally har gett ut atlaser i 90 år.
Vår äldsta är från 1989, och det är den enda vi behåller, men vi byter regelbundet ut de nyare med den senaste versionen när vi är i USA.
Här finns "Best of the road", dvs städer som vunnit utmärkelser för att vara sevärda, tips för att göra resan roligare och säkrare och mycket mer. Och så kartor förstås. Pris cirka sex till sju dollar hos bland annat Walmart.
Nu skriver vi trots allt 2014, så numera säljer Rand McNally också GPS-utrustning och visst finns det online-kartor på hemsidan och en Trip Planner App.



2013/11/30

Black Friday

Begreppet med den stora readagen Black Friday håller på att sprida sig även till Sverige. I USA är det den största shoppingdagen på året med galna priser, men det finns ett antal andra också som t.ex Labor Day Sale och Columbus Day Sale. Plus "pre season" och "holiday"-erbjudanden på alla outlets. Sammantaget är det numera så billigt att shoppa i USA att både kanadensare från norr och mexikanare från söder åker över landsgränserna för att fynda.









2013/11/23

John F. Kennedy

Historisk utsikt. Från fönstret där Lee Harvey Oswald avlossade de dödande
skotten mot presidenten som passerade med bilkortegen, ungefär där den
röda pickupen är här i min bild.
I dessa dagar kan väl ingen undgå 50 års-minnet av mordet på President Kennedy i Dallas 1963. Vi har själva fått ett par spännande inblickar i den nutidshistoria som detta hör till.
Nu senast den svarta Lincoln som presidentparet färdades i på morddagen. Vi såg den på Ford-museet i Detroit i staten Michigan i somras. Tidigt i våras var vi i Dallas nere i Texas och besökte då givetvis det intressanta "Sixth Floor Museum" som är inrymt i det gamla bokhuset där mördaren jobbade och sköt ifrån.
Härom året var vi uppe i Boston och passade då på att ägna lite tid åt det stora museet och biblioteket där. New England har ju alltid varit hemma för familjen Kennedy.


En kubikmeter stor modell av huset då, finns inne i museet idag.
En president som inte glöms i första taget.



2013/11/19

Bränslerea

Just den här macken är nog nerlagd, men det finns ju fler.
Konstigt nog kryper bensinpriset neråt i USA igen. I flera stater är det under tre dollar per gallon. Strax över fem kronor per liter i svenska pengar alltså. Hur kan man inte fundera på nästa resa i Amerika då. Inrikesflyget där är dessutom extra billigt nu i början på december och i slutet av januari på grund av lägre efterfrågan utanför helgerna.


2013/11/17

Bilen i tiden


Den svarta Lincoln Continental som JFK färdades i den där ödesdigra novemberdagen i Dallas 1963.
Bilen står nu på The Henry Ford Museum i Detroit.
Bilen tillhör ju definitivt vår nutidshistoria. Vi som reser mycket på den amerikanska kontinenten påminns alltid om hur det stämmer in än mer där. Många stora händelser har en koppling till ett eller flera fordon. Nu i dagarna är det till exempel 50 år sedan mordet på John F. Kennedy. Bilen han åkte i byggdes om med skottsäkert tak och användes igen. Nu står den utställd i Detroit.

På samma museum står även buss nr 2857 från Cleveland Avenue i Montgomery. Den buss som Rosa Parks åkte med i december 1955 när hon inte ville lämna sin sittplats åt en vit man. Ett viktigt ögonblick i medborgarrättsrörelsen som alltså hör ihop med så mycket annat framför allt i södern i slutet av femtiotalet och början på sextiotalet.

Den som själv inte har kört bil i USA
har säkert åkt en gul taxi i alla fall.
Här en typisk Checker från New York.
The Henry Ford är en heldagsupplevelse som innehåller museum både inomhus och utomhus med Greenfield Village. Fordon från hela världen illustrerar teknikutveckling och resetrender. Har man tur hinner man även med filmvisning och ett fabriksbesök på platsen där det moderna bilbyggandet föddes för hundra år sedan och där det idag byggs USA:s vanligaste bil. Fords F-150 pick up.

För drygt fyrtio år sedan körde man bil på månen. När det var gjort, slutade människan att åka dit.
Själva har vi de bara under de senaste tio åren gjort ett antal resor kors och tvärs över kontinenten. I många olika hyrda USA-byggda bilar. Sammanlagt säkert 35.000 kilometer. Inget av detta hade blivit av utan friheten med ett eget fordon som man kan köra dit man vill.

USA:s mest köpta bil år efter år byggs i den nya fabriken vid Rouge River i Detroit.
I den stora parken Greenfield Village intill museet kan man åka en tur i en
av flera fint renoverade T-Fordar som cirkulerar på områdets gator.
Våren 1964 startade tillverkningen av den legendariska Mustangen.
Nästa år firar den alltså 50 år genom att lanseras i en helt ny generation.
Inte bara Fordbilar. General Motors EV1 från 90-talet var en omtyckt elbil som
GM skrotade trots att kunderna som hade leasat dem vill köpa loss sina bilar.
I bakgrunden en snygg strömlinjeformad Dodge tankbil från 1939,
som tyvärr var för liten för att vara lönsam.

Utan Drive-In funkar det ju inte. McDonalds öppnade 1955 i Chicago.
Chevrolet Bel Air är från året efter.
På sextiotalet experimenterade med olika enerergikällor.
Chryslers gasturbin från 1963 lyfte aldrig så att säga.
Racerförare blir hjältar i USA. Här är unge Trevor Baynes vinnarbil från Daytona 500.
  En Ford Fusion 2011, direkt från "Winners Circle".