2012/06/08

När planer måste ändras

Det heter ju att planer är till för att ändras och vi måste i år för första gången någonsin ställa in en bokad USA-resa. Ingen fara med det. En inställd resa är ju också en resa, som vissa säger. USA finns ju kvar och det blir bara att vi gör den planerade trippen en annan gång.

Men erfarenheterna av avbokningar har varit lite blandade och något klokare inför kommande resor har vi blivit. Vi bokar ju alltid Economy-flygbiljetter och det innebär givetvis ingen återbetalning om man inte nyttjar biljetterna. Sen kan reglerna vara lite olika om man får boka om, vad man får betala för att boka om och om man får boka om till vilken annan tidsperiod eller destination som helst.
Börjde med att kolla med flygbolaget British Airways men där var det helstopp. De hänvisade till att vår bokning var gjord via en resebyrå och då skulle ändringar gå genom dem.

Vi hade bokat hos Flygstolen.se så vi mailade dit, berättade att vi ville boka om till Chicago i juli. Första svaret vi fick var att innan de ens tittade på vår bokning ville de att vi betalade serviceavgift. Den hade vi avstått från när vi bokade biljetterna från första början, men det är ju klart att de vill ha betalt för "hands on"-service så vi betalade in 198 kr direkt. Fick då veta att vi mot avgifter och mellanskillnaderna i biljettpriserna gärna fick ändra tidsperioden, men inte destinationen. Självklart - då tar vi den planerade destinationen Las Vegas/Dallas fast i juli i stället för oktober. Då helt plötsligt fick vi inte längre boka om. Vi fick bara boka om till en tidsperiod mellan mars och juni (som redan hade passerat) eller mellan september och oktober (vilket var då vi hade vår ursprungliga bokning och som vi tyvärr inte kunde åka).

Vi blev besvikna på Flygstolen och har både mailat och ringt dem. Vår besvikelse ligger inte alls i det faktum att vi inte fick boka om till Chicago eller att de ville ha ytterligare betalt, utan snarare i att de först kräver in serviceavgift för att därefter berätta att de inte kan boka om samt att det hela tiden klart framgått att det var juli vi ville ändra till och det var till en början inga problem alls, för att sen helt plötsligt vara helt omöjligt. Surt! Det rör sig ju ändå om 5.600 kronor/biljett.

Vad gäller hyrbilsbokningen hos rentalcars.com var det inga problem alls att avboka. Ett samtal dit var allt som behövdes. Vi får inte tillbaka vår handpenning om cirka 500 kronor men däremot kan vi använda den för bokningar vi gör innan september så vi lär kunna använda den för en annan resa som vi planerar för i juli.

Hotels.com övertygar oss mer och mer som den bästa leverantören. Har avbokat hos dem för ett år sedan vid en inställd London-resa och det gick precis lika smidigt den här gången. De betalar tillbaka på öret allt vi betalt och pengarna kommer direkt in på kortet som vi använde för betalningen!

Tyvärr hade vi gjort misstaget att göra en hotellbokning direkt på ett hotellbolags sajt. Där får vi inte tillbaka ett dugg, utan måste betala hela vistelsen på tre nätter. Vi har definitivt dragit lärdomen att inte boka hotell via någon annan sajt än hotels.com!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar