2013/11/17

Bilen i tiden


Den svarta Lincoln Continental som JFK färdades i den där ödesdigra novemberdagen i Dallas 1963.
Bilen står nu på The Henry Ford Museum i Detroit.
Bilen tillhör ju definitivt vår nutidshistoria. Vi som reser mycket på den amerikanska kontinenten påminns alltid om hur det stämmer in än mer där. Många stora händelser har en koppling till ett eller flera fordon. Nu i dagarna är det till exempel 50 år sedan mordet på John F. Kennedy. Bilen han åkte i byggdes om med skottsäkert tak och användes igen. Nu står den utställd i Detroit.

På samma museum står även buss nr 2857 från Cleveland Avenue i Montgomery. Den buss som Rosa Parks åkte med i december 1955 när hon inte ville lämna sin sittplats åt en vit man. Ett viktigt ögonblick i medborgarrättsrörelsen som alltså hör ihop med så mycket annat framför allt i södern i slutet av femtiotalet och början på sextiotalet.

Den som själv inte har kört bil i USA
har säkert åkt en gul taxi i alla fall.
Här en typisk Checker från New York.
The Henry Ford är en heldagsupplevelse som innehåller museum både inomhus och utomhus med Greenfield Village. Fordon från hela världen illustrerar teknikutveckling och resetrender. Har man tur hinner man även med filmvisning och ett fabriksbesök på platsen där det moderna bilbyggandet föddes för hundra år sedan och där det idag byggs USA:s vanligaste bil. Fords F-150 pick up.

För drygt fyrtio år sedan körde man bil på månen. När det var gjort, slutade människan att åka dit.
Själva har vi de bara under de senaste tio åren gjort ett antal resor kors och tvärs över kontinenten. I många olika hyrda USA-byggda bilar. Sammanlagt säkert 35.000 kilometer. Inget av detta hade blivit av utan friheten med ett eget fordon som man kan köra dit man vill.

USA:s mest köpta bil år efter år byggs i den nya fabriken vid Rouge River i Detroit.
I den stora parken Greenfield Village intill museet kan man åka en tur i en
av flera fint renoverade T-Fordar som cirkulerar på områdets gator.
Våren 1964 startade tillverkningen av den legendariska Mustangen.
Nästa år firar den alltså 50 år genom att lanseras i en helt ny generation.
Inte bara Fordbilar. General Motors EV1 från 90-talet var en omtyckt elbil som
GM skrotade trots att kunderna som hade leasat dem vill köpa loss sina bilar.
I bakgrunden en snygg strömlinjeformad Dodge tankbil från 1939,
som tyvärr var för liten för att vara lönsam.

Utan Drive-In funkar det ju inte. McDonalds öppnade 1955 i Chicago.
Chevrolet Bel Air är från året efter.
På sextiotalet experimenterade med olika enerergikällor.
Chryslers gasturbin från 1963 lyfte aldrig så att säga.
Racerförare blir hjältar i USA. Här är unge Trevor Baynes vinnarbil från Daytona 500.
  En Ford Fusion 2011, direkt från "Winners Circle".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar