2014/06/04

Turn left, and then left again.

Körskolebilarna.
Lyssna på instruktören.
Richard Petty Driving Experience är man noga med säkerheten och att övertyga oss om att vi inte skall tävla. Det handlar om upplevelse. Men när man lyckats klättra in genom sidorutan och har blivit fastspänd i stolen med fyrpunktsbältet glömmer man lätt det.
Min instruktör i högerstolen ger mig klartecken att accelerera ut på den 2,4 kilometer långa ovala banan. Ettan, tvåan, trean och till sist fyrans växel. Den långa spaken med en vit bakelitkula i toppen är lite odistinkt, men nu skall vi inte växla mer utan bara gasa. Det handlar om att hitta rytmen mellan full gas ut ur kurvorna och avslag in i dem. Bromsen rör vi inte.
På mitt utvarv blir jag passerad av en bil som redan är uppe i toppfart. Det blir mitt mål att försöka komma ikapp honom. Det finns några vita punktmarkeringar målade på banan för att vi skall vara på rätt höjd på bankingen. 20 graders lutning känns ovant, och de första varven prutar jag lite för tidigt. Instruktören ger mig tummen upp som betyder att jag får köra fortare. Det tackar jag för, och känner att rytmen börjar sitta där. Näst sista varvet ligger jag lite för lågt i kurva fyra och tappar en halv sekund på varvtiden. Det tog givetvis slut alldeles för fort, men utskriften visade att jag sänkte mina tider med en halv sekund på varje varv utom det där när jag tappade lite fokus.
Det här är givetvis bara ett enkelt smakprov på hur det är att tävla i en riktig Nascar-bil på en riktig ovalbana. Utöver ganska hög hastighet är det G-kraften, ihop med bullret och skakningen i bilen som överraskar. Respekten för min idol Jeff Gordon som kör nästan 50 % snabbare än mig i 600-700 varv 35 veckor om året steg direkt.
Nu är det inte bara på Las Vegas Motor Speedway man kan gå dessa kurser. Men det finns nog ingen anläggning som ligger så nära en storstad som här. En halvtimme från hotellet i city med egen bil eller taxi.

#43 tillhör "King Richard" för evigt. Han vann 200 race genom sin karriär.
The race office.
Förarbyte är inget enkelt för oss "rookies".


600 hästkrafter från en 5,9 liters V8 utan ljuddämpare.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar