2010/03/26

Internetresor

Självklart gick det ju att flyga till Amerika på semester innan Internet fanns också. Då var det väl bara i New York som man kände igen sig redan första dagen, för man hade sett så många filmer och foton. På senare år har man dock kunnat förbereda sina resor på helt nya sett. Med gratisprogrammen Google Earth, Google Maps och MapsOnUs kan man ju besöka platser virtuellt. Inför vår första Las Vegas-tripp häromåret utforskade jag halva staden på Google Earth. Med höghusen i 3D, så jag hade mycket lätt att hitta och kände mig hemma direkt när vi hämtade ut hyrbilen och åkte runt. Samma sak i Miami med omnejd. Nu kan man ju t.om. se husfasader i gatuvyerna, så även som fotgängare har man hjälp av alla satellitbilder och kartprogram. Det är ju också ett utmärkt sett att återuppleva resan och visa sina vänner var man har varit.

För nästan trettio år sedan körde jag från Chicago till Minneapolis längs med Mississippi genom orter som jag nästan har glömt bort nu. Men när jag nyligen satt och skannade gamla diabilder kom jag på att jag bl.a. varit i Stockholm med 95 invånare och i svenskbyggdens Lindstrom och tittat på Karl Oskar och Kristina statyn. Hade för mig att bägge orterna var i Minnesota, men såg på bilden att det hette Stockholm Wisconsin.

Jag var även långt uppe i norra Minneapolis på Flekkefest i Elbow Lake, som hade mycket norskättade invånare. Det här är orter som jag knappt hittar i min stora USA-kartbok. Men tack vare Internet kan jag nu mentalt besöka orterna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar